Lending: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۷: | خط ۷: | ||
* [[Lending/Customer Lending|کاربران امانت گرفته]] | * [[Lending/Customer Lending|کاربران امانت گرفته]] | ||
* [[Lending/Subscription|اشتراک ها]] | * [[Lending/Subscription|اشتراک ها]] | ||
= | |||
=مقدمه= | |||
در این بخش تمامی فعالیتهای مربوط به عضویت، گردش و امانت منابع اطلاعاتی (فیزیکی و الکترونیکی) شامل امانت، بازگشت، رزرو، تمدید و... انجام میشود. یکپارچگی با دیگر ماژول های سیستم و امکان استفاده از فراداده های مربوط به موجودیت های مختلف برای مدیریت فرایند گردش منابع از ویژگی بارز بخش مدیریت گردش و امانت منابع است. | |||
از جمله امکانات و ویژگیهای این بخش میتوان به موارد زیر اشاره نمود | |||
•ایجاد قوانین امانت از جمله تعداد مجاز منابع، رزرو، طول مدت امانت، ساختار صورت حساب، مدت اعتبار عضویت، برای هر کاربر؛ | |||
•کنترل فرایند گردش و امانت منابع، و مدیریت تغییر وضعیت منابع به صورت خودکار و آنلاین؛ | |||
= | •ارسال درخواست امانت، رزرو و تمدید از درگاه OPAC | ||
•مدیریت و رسیدگی به درخواستهای امانت، رزرو و تمدید؛ | |||
•امکان رزرو یک منبع به صورت ترتیبی توسط کاربران و کنترل آن در هر تغییر وضعیتی؛ | |||
•امکان اعلان دسترس پذیر شدن منبع رزرو شده به ترتیب درخواست کاربران؛ | |||
•عدم امکان تمدید منابع رزرو شده مگر از طریق ابطال رزرو توسط کتابدار (کاربر مجاز)؛ | |||
•قابلیت ارسال پیام و اعلان به کاربر برای یادآوری تاریخ بازگشت منبع و مشمول جریمه شدن به دلیل تاخیر و دیرکرد از طریق اس ام اس، ایمیل و شبکه های اجتماعی؛ | |||
•امکان محاسبه جریمه دیرکرد و نمایش آن برای کاربر و کتابدار؛ | |||
•امکان تنظیم ارسال هشدارها و اخطارهای خودکار تاخیر و دیرکرد به کاربران نهایی توسط کاربر مجاز؛ | |||
•امکان نگارش و ویرایش متن تمامی اخطارها، هشدارها و اعلان ها توسط کتابخانه یا مرکز اطلاعاتی؛ | |||
•گزارشگیری از مجموع منابع امانتی، بازگشتی، رزروی، تمدیدی و دارای دیرکرد؛ | |||
•پشتيباني از سيستم باركد و فناوری RFID؛ | |||
=نحوه دسترسی= | |||
نحوه دسترسی به ماژول مدیریت گردش و امانت منابع در سیستم بدین شرح است: | |||
داشبورد> امانت و گردش منابع | |||
این ماژول شامل بخشهای عضویت، قوانین امانت، ثبت امانت و گزارش گردش منابع است که در ادامه به تفضیل به شرح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. | |||
نسخهٔ ۱۱ مارس ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۴۶
مقدمه
در این بخش تمامی فعالیتهای مربوط به عضویت، گردش و امانت منابع اطلاعاتی (فیزیکی و الکترونیکی) شامل امانت، بازگشت، رزرو، تمدید و... انجام میشود. یکپارچگی با دیگر ماژول های سیستم و امکان استفاده از فراداده های مربوط به موجودیت های مختلف برای مدیریت فرایند گردش منابع از ویژگی بارز بخش مدیریت گردش و امانت منابع است. از جمله امکانات و ویژگیهای این بخش میتوان به موارد زیر اشاره نمود •ایجاد قوانین امانت از جمله تعداد مجاز منابع، رزرو، طول مدت امانت، ساختار صورت حساب، مدت اعتبار عضویت، برای هر کاربر؛ •کنترل فرایند گردش و امانت منابع، و مدیریت تغییر وضعیت منابع به صورت خودکار و آنلاین؛ •ارسال درخواست امانت، رزرو و تمدید از درگاه OPAC •مدیریت و رسیدگی به درخواستهای امانت، رزرو و تمدید؛ •امکان رزرو یک منبع به صورت ترتیبی توسط کاربران و کنترل آن در هر تغییر وضعیتی؛ •امکان اعلان دسترس پذیر شدن منبع رزرو شده به ترتیب درخواست کاربران؛ •عدم امکان تمدید منابع رزرو شده مگر از طریق ابطال رزرو توسط کتابدار (کاربر مجاز)؛ •قابلیت ارسال پیام و اعلان به کاربر برای یادآوری تاریخ بازگشت منبع و مشمول جریمه شدن به دلیل تاخیر و دیرکرد از طریق اس ام اس، ایمیل و شبکه های اجتماعی؛ •امکان محاسبه جریمه دیرکرد و نمایش آن برای کاربر و کتابدار؛ •امکان تنظیم ارسال هشدارها و اخطارهای خودکار تاخیر و دیرکرد به کاربران نهایی توسط کاربر مجاز؛ •امکان نگارش و ویرایش متن تمامی اخطارها، هشدارها و اعلان ها توسط کتابخانه یا مرکز اطلاعاتی؛ •گزارشگیری از مجموع منابع امانتی، بازگشتی، رزروی، تمدیدی و دارای دیرکرد؛ •پشتيباني از سيستم باركد و فناوری RFID؛
نحوه دسترسی
نحوه دسترسی به ماژول مدیریت گردش و امانت منابع در سیستم بدین شرح است: داشبورد> امانت و گردش منابع
این ماژول شامل بخشهای عضویت، قوانین امانت، ثبت امانت و گزارش گردش منابع است که در ادامه به تفضیل به شرح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.